Grupa Meblarska to meble na wymiar i autorskie produdkty.

Zadzwoń do nas +48 505 130 084

Tadeusza Borowskiego 2, Warszawa

POn - Pt 9 - 16

Top
Słoik z pieniędzmi

To krótki tekst bo temat nie jest za obszerny. Uznaliśmy, że jest wart uwagi. Często mamy wrażenie, że Klienci są bardzo zagubieni i nie rozumieją dlaczego cena mebli na wymiar u 10 dostawców potrafi różnić się kilkukrotnie. Słyszymy to pytanie w wielu rozmowach z Klientami.

 

Meble na wymiar można porównać do zakupu samochodu. I tak jak przy zakupie samochodu cena “osobówki” może się wahać kilku a nawet kilkunastokrotnie tak w przypadku indywidualnych zabudów również.

Nadmienię tu, że konkretnie nasze meble na wymiar nie należą do najtańszych. Zdajemy sobie sprawę, że nie dla wszystkich okażą się najlepszym wyborem.

 

Główne elementy wpływające na różnice w cenach ofert mebli na wymiar:

  1. Różne pracownie wyceniają różne produkty.
  2. Różne koszty w różnych rodzajach organizacji.
  3. Przyzwyczajenie do konkretnych technologii.
  4. Łatwość montażu systemów.
  5. Skomplikowanie całej zabudowy.
  6. Logistyka i komunikacja z Klientem.
  7. Braki w towarach.
  8. Eksperymenty z ceną przy pełnym grafiku.
  9. Różne modele biznesowe.

 

Poniżej omawiam pokrótce każdy z punktów.

 

1. Różne pracownie wyceniają różne produkty.

Jedna z różnic wynika z tego, że każda firma czy samodzielny stolarz wyceniają inne produkty. Mimo tego, że często Klienci posiadają projekt od architekta, czy projektanta to nawet przy dużej szczegółowości jego opisu każdy zakład produkcyjny ma swoje, wewnętrzne standardy. Różnice między produktami szczegółowo opiszemy w innym artykule.

Mimo dokładnych specyfikacji produktu, łatwo sobie wyobrazić, że na podstawie tego samego projektu dwie różne firmy wykonają zupełnie inaczej “tę samą” zabudowę. Widzieliśmy to już wiele razy i słyszymy ciągle od naszych Klientów.

 

2. Różne koszty.

Każdy rodzaj przedsiębiorstwa ma różne koszty. Szerzej różnice w rodzajach przedsiębiorstw opisaliśmy w innym artykule. Zobacz artykuł: Meble z IKEA od stolarza i od firmy robiącej na wymiar – rzetelne porównanie.

Samodzielny stolarz z pomocnikiem przeważnie będzie miał niższe koszty niż zorganizowana firma robiąca meble na wymiar. Różnice pojawiają się już u podstaw. Wydatki na lokal, sprzęt czy leasingi maszyn są różne w tych przedsiębiorstwach. Stolarz przeważnie nie prowadzi działań marketingowych bo nie musi zwiększać skali działalności. Nie ma również kosztów związanych z zatrudnianiem niektórych rodzajów pracowników. Przeważnie ma mniej skomplikowaną księgowość. Często nie korzysta z usług prawnika do tworzenia umów. Istnieją nawet stolarze rozliczający się w gotówce. Nie mówię, że to standard, jednak nie jest to wielką tajemnicą i bywa jedną z bolączek branży.

Skoro firmy mają różne koszty, muszą również inaczej cenić swoje usługi. Oczywiście koszty zabudowy dla jednego Klienta są tylko częścią miesięcznych kosztów całej organizacji, jednak przy bardziej zorganizowanej firmie trzeba podzielić te koszty przez liczbę Klientów i podzielić je na nich proporcjonalnie do wielkości zamówień.

 

3. Przyzwyczajenie do konkretnych technologii.

Wyobraź sobie, że montujesz jeden rodzaj szuflad przez 5 lat do swoich wyrobów. Któregoś dnia projektant jednego z Klientów upiera się aby w tej realizacji użyć zupełnie innego rodzaju prowadnic niż te które montujecie w standardzie. Przesiadka na inną, nieznaną Ci technologię to potrzeba między innymi wczytania się w instrukcję montażu. Jeśli to zupełnie inaczej zbudowany system to będzie dopiero pierwszy krok.

Stolarz potrafi po prostu doliczyć do zmiany znajomej technologii na inną. Tu chcielibyśmy rozwiać większość mitów dotyczących ogromnych różnic cenowych między prowadnicami blum i innymi podobnymi mechanizmami. Są duże ale nie wprost proporcjonalne do cen zabudów stworzonych z ich użyciem. W kolejnym punkcie tłumaczymy z czym jest to związane.

Rozumiemy, że taka zwyżka jest często uzasadniona. Chodzi nam o Twoje pełne zrozumienie tematu.

 

4. Łatwość montażu systemów.

Podobnym czynnikiem wpływającym na różne ceny zabudów to łatwość montażu. Okazuje się, że renomowani producenci np. systemów do szafek kuchennych tacy jak PEKA (systemy szafek narożnych, systemy cargo i inne) rozumieją to, że stolarze lubią ich produkty nie tylko za niezawodność ale i łatwość montażu.

Porównując dwa systemy do szafki narożnej potocznie nazywane już (od jednego z systemów PEKI) “magic corner”. Systemy te od różnych firm dla przykładu: PEKA i polski REJS są nie do porównania jeśli chodzi o szybkość montażu w korpusie. Pomijając jakość obu systemów, gwarancję i niezawodność. W czasie montowania jednego systemu marki REJS sprawny stolarz jest w stanie zamontować 3 systemy firmy PEKA. Nie wspominając o tym, że jedne montuje się bez większego wysiłku. Przy ich projektowaniu proces montażu został dokładnie przemyślany i uproszczony do maksimum.

Wiemy, że Klienci mają tendencję do przeliczania cen okuć czy systemów uwzględniając tylko różnice w ich cenach. Nic w tym dziwnego, skąd Klient miałby wiedzieć, że poziom trudności przy montażu jest różny.

Podsumowując ten punkt w ekstremalnych sytuacjach może się okazać, że tańszy system w kuchni będzie droższy już w gotowej zabudowie. Ponieważ różnice kosztów montaży tych elementów przekroczą pierwotną “oszczędność” na systemie.

 

5. Skomplikowanie całej zabudowy.

Zarówno samodzielny stolarz jak i większa firma oferująca zabudowy na wymiar będą najpewniej chcieli zawsze zrobić indywidualną wycenę na podstawie projektu. Wynika to przede wszystkim właśnie z różnego poziomu trudności, długości pracy nad inaczej zaprojektowanymi zabudowami.

Najczęściej w małym zakładzie produkcyjnym nie jest to sztywno ustalone. Często jest tam kilka Osób które są odpowiedzialne za wyceny. W takim przypadku, te Osoby, podchodzą ekspercko do oceny każdego projektu biorąc pod uwagę wiele składowych. Elementy brane pod uwagę to między innymi: szafki wiszące kończące się przy samym suficie, równanie zabudów do nierównych powierzchni, czy specyficzne łączenia blatów lub ich materiał. I tak wbrew pozorom blat drewniany będzie prostszy w obróbce niż blat z płyty wiórowej na temat którego wolałbym się nie wypowiadać w tym artykule.

Dodatkowe elementy które mogą wpłynąć na cenę to elementy stalowe malowane proszkowo. Czy inne, dla niektórych pracowni “niestandardowe” elementy.

 

6. Logistyka i komunikacja z Klientem.

Z doświadczenia wiemy, że małe zakłady produkcyjne rzadko biorą pod uwagę koszt logistyki a tym bardziej koszt komunikacji z Klientem. W zależności od projektu a w szczególności od: liczby różnych systemów w zabudowach, liczby różnych materiałów (MDF lakierowany, płyta laminowana, lite drewno, elementy stalowe, kamień, spieki, tworzywa, inne), czy w końcu liczby szczegółów niedoprecyzowanych na projekcie. Koszt logistyki i komunikacji z Klientem do ustalenia wszystkich elementów może być liczony w dziesiątkach godzin pracy. Ten koszt musi mieć odzwierciedlenie w cenie zabudowy. Zupełnie inaczej przebiegnie realizacja projektu gdzie mamy jeden materiał i jeden rodzaj okuć niż w projekcie, w którym mamy 8 rodzajów materiałów i kilka rodzajów systemów wewnętrznych.

Dodatkowo Osoba która prowadzi komunikację z Klientem powinna biegle obsługiwać programy graficzne (najlepiej 3d) aby móc przedstawić niektóre elementy rozwiązań jeszcze przed ich wyprodukowaniem. Stąd często musi to być wykwalifikowany, komunikatywny pracownik. Często słyszymy narzekania Kolegów z branży, że z jednym Klientem projekt przebiegał bez problemu a z innym wykorzystali dziesiątki godzin na rozmowy.

Rozumiemy taką potrzebę Klientów – sami tego oczekujemy gdy kupujemy usługi na wysokim poziomie.

 

7. Braki w towarach.

W 2021 roku cała branża odczuła skutki pandemii i chwilowego przerwania łańcuchów dostaw towarów. Ten chwilowy przestój jest odczuwalny przez wiele miesięcy i nikt nie potrafi przewidzieć jak długo będziemy czuli jego skutki. Nie możemy w tym zestawieniu pominąć tego czynnika.

Większość firm jakie znamy “towaruje” się na najbardziej popularne towary. Weźmy “na warsztat” np. różne kolory i dekory płyt wiórowych. Im bardziej “egzotyczne” na projekcie tym mniejsze prawdopodobieństwo, że rzeczywiście będą dostępne.

Oczywiście można potwierdzić dostępność towaru u dostawcy przed podpisaniem umowy z Klientem. Nie da się jednak przewidzieć wszystkich przypadków. Przykładowo w tym roku mieliśmy dokładnie taką sytuację, mimo potwierdzenia z dostawcą dostępności. Musieliśmy ściągać materiał z drugiego końca Polski. Pokryliśmy koszty i przez to materiał, w tym projekcie, miał dużo wyższy koszt niż przewidywany.

Nie są to częste przypadki, jednak wiemy, że większość pracowni zaczyna rozważać ten czynnik przy wycenach. W naszym przypadku zabezpieczamy się odpowiednimi zapisami w umowach i informujemy Klientów o możliwości braku dostępności niepopularnego produktu.

 

8. Eksperymenty z ceną przy pełnym grafiku.

Wiemy, że praktyką branżową jest zawyżanie cen w momencie kiedy firmy mają ciągłość zamówień z dużym wyprzedzeniem. Nie chcemy pomijać tego tematu. Wiemy, że takie praktyki istnieją. Jeśli firma nie ma stałej polityki cenowej i nie ma na to żadnego procesu to stolarz w ekstremalnym przypadku może nawet podwoić cenę jeśli ma pełny kalendarz pół roku do przodu.

W przypadku w którym Klient się nie zdecyduje na współpracę, w tym czasie najpewniej znajdzie się inny na Jego miejsce.

Mimo tego, że samozatrudniony Stolarz ma dużo mniejsze koszty i przeważnie jest dużo tańszą alternatywą do mocniej zorganizowanych przedsiębiorstw. Mam wrażenie, że czasem potrafi wyrównać albo też przewyższyć cenę większych zakładów produkcyjnych kiedy popyt jest tak wysoki jak pod koniec 2021 roku.

 

9. Różne modele biznesowe.

Tak jak w każdej branży tak i w meblarstwie istnieją różne modele biznesowe. Mamy na rynku firmy mocno inwestujące w rozwój, innowacje, marketing czy we własne linie produktowe. Mamy też takie które nie potrzebują się rozwijać i rosnąć i żyją od zlecenia do zlecenia bardziej jak manufaktura a nie przedsiębiorstwo.

Pamiętajmy również o licencjach na programy do modelowania 3d, leasingi maszyn i inne koszty – w większości pominięte w tym wpisie.

Każdy z modeli biznesowych ma swoje, specyficzne tylko dla siebie sumy kosztów, przychodów i marży. Które odzwierciedlają między innymi ceny ich produktów. Firmy mogą mieć również różne procesy realizacji projektu. Niektóre zatrudniają koordynatorów projektu a w innych tę rolę odgrywa monter, stolarz lub właściciel.

 

Podsumowanie.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć z czego mogą brać się różnice cenowe w ofertach które możesz otrzymać od różnych producentów mebli na wymiar. Wiesz już jak będą wyceniane Twoje meble przez Stolarza, zastanawiasz się gdzie kupić meble? Sprawdź koniecznie nasz artykuł z rzetelnym porównaniem dostępnych opcji: Meble z IKEA czy od Stolarza – czym się różnią?

 

 

Zastanawiasz się Czy Grupa Meblarska będzie dobrym wyborem dla Ciebie?

Zostaw numer telefonu – oddzownimy -> Ty ocenisz.
Szanujemy “prawo do nie” do takiego stopnia – że sami doradzimy inną usługę jeśli widzimy, że nasza nie będzie odpowiednia dla Ciebie.

 

 

Podziel się artykułem